.. -- Twiiliightstory: Kapitel 2 del 2

Translate

Fråga mig

söndag 12 september 2010

Kapitel 2 del 2

Första året, första månaden, första veckan, första dagen.... Första lektionen.
Jag hade motvilligt gått till klassrummet och att min nya vän April inte ens gick i samma klass som mig gjorde det inte bättre. Men två andra gjorde det. Travis och en av hans vänner som jag uppfattat hette Danny. Dem satt inte bredvid mig. Men Travis satt bakom och det var för nära ändå.
Jag kände mig helt utstirrad. Men det var nog bara för att jag kände Travis ögon i nacken.
" Miss Cullen ? " frågade Mr Brindge. Jag ryckte till " Ja ? "
" En sak ska du veta miss Cullen, på mina lektioner lyssnar man istället för att studera det gråa vädret" snäste han och jag nickade " Förlåt Mr Brindge " mumlade jag.
" Mr Jackson , kan du svara på frågan som Miss Cullen inte kunde svaret på " frågade han. En harkling bakom mig. " Tretton upphöjt till fem " svarade Travis och kastade av ett belåtet leende till mig. Jag blängde på honom. " Jag kunde det där " snäste jag så lågt att bara kan skulle kunna höra. "Det tror jag säkert " sa han i samma ton fast han lät lite mer road. Jag himlade med ögonen. Skulle jag ah lektioner med honom varje dag skulle tre månader gå ganska segt. 
Lunchen kom absolut inte för tidigt. Hade haft tre lektioner innan och alla var med Travis och den där Danny. På bilden hade dem suttit och pratat om vampyrer och låtsas vara fan av varelserna istället för att dem var det. Idag var det inte lika god mat. Fiskgratäng med potatis. Jag grimaserade. Fisk var ingen favorit. Det var mycket annat som var godare, tanken fick det att svida i halsen. Jag skulle behöva jaga snart. Jag satte mig med Adam, Riven och Yaya som satt och åt. Vilket var lite roligt att se på eftersom dem inte gillade männsklig mat. Pappa beskrev det som att äta våt jord. 
" Nå hur har lektionerna vart då ? " frågade Riven som jag kommit på var väldigt lik Emmett och Quil. Han älskade att jävlas med andra. Underbart. Men det var som smärtstillande på något vis.
" Jodå... " muttrade jag 
" Du går i samma klass som Danny och Travis va ? " Adams röst var vaksam. Varnande. Jag nickade " Japp "
Adam väste till " Var försiktig bara " sa han och pekade på mig med gaffeln. 
" Vad har dem gjort som får er att hata dem så ? " frågade jag och Riven blängde på mig " Man ska inte ta upp det som hänt. Aldrig när det gäller vad som hänt. Det är gamalt. " Hans tonfall fick en illning rusa genom ryggraden. Men hans blick fick mig att vilja springa i full fart. 
Jag rynkade pannan " Är det så illa ? " 
" Syster, låt det vara " sa Yaya mjukt och tog en tugga av en bitbröd och grimaserade. " Hur kan ni äta detta ? "mumlade hon och ryckte på axlarna " Det är helt okej. Men du skulle ha tagit vitbröd. Grovt är inte lika gott" sa jag .
 " Det håller jag med om " sa hon med ännu en grimars och la brödet på brickan och lade armarna över bröstet.
Jag nickade och flinade. " Vad har du nästa lektion ? " frågade Riven.
" Idrott " svarade jag med en grimars som Jamie uppfattade som nyss satt sig " Varför en sån grimars. Idrott är kul "
Jag skakade på huvudet " Man måste hålla igen så "
Det fick Jamie att se fundersam ut " Tänk vad coolt ifall man kunde visa sina talanger .." började han yra sen hamnade han och Adam i en debatt om rätt och fel med vampyr regler.

Mamma skrattade glatt när jag berättade om tjaffset mellan Jamie och Adam. " Du har redan fått vänner. Du ser, du kommer älska collage. "
Jag bet mig i läppen " När kommer ni och hämtar mig ? " frågade jag henne.
Hon suckade " Du måste försöka"
" Men jag vill inte vara här, jag vill komma hem till er och Jake... Det gör ont att vara ifrån er" kved jag. Mamma började lugnt trösta mig men jag lyssnade inte. Lyssnade jag skulle jag förlora. Igen.
" Mamma " gnällde jag förtvivlat. " Inga men, Nessie.  Tre månader " Jag suckade och började berätta om idrotts lektionen.
" Renesmee ? " sa April genom dörren " Vill du följa med till biblioteket ? " frågade hon.
Jag suckade. Gå till biblioteket eller titta bland böcker.
" Jag följer med "

Yaya och April försvann genast i lokalerna för att hitta böcker. Vi var såklart inte ensamma utan det var fler elever som höll på att letade böcker till skolmaterial. Jag satte mig vid en av datorerna för att kolla mail.
" Intresserar inte böckerna miss Cullen ? " frågade Travis och satte sig vid datan bredvid mig utan att slå igång den.
" Har du inte med att göra " snäste jag utan att slita blicken från ett mail jag fått av Jacob.
" Din kille ? "
" Ja.. min prägling " snäste jag och förstod inte varför jag berättade det sista. " Jasså? Då var det han som luktade illa då " sa han med ett flin. Jag blängde på honom " Jake luktar inte illa " försvarade jag och han ryckte på axlarna " Fröken Cullen har inte fulla vampyrsinnen så hon känner inte hur illa sin pojkvän luktar. Är inte det lite tragiskt ? " retade han. Jag loggade ut från mailen och lämnade datorn och Travis. " Renesmee !" han kom ikapp. " Kom igen , blev du sur nu ? "
Jag svarade inte . Han skrattade roat. " Jag menade inte så "
Fortfarande inget svar. Travis suckade belåtet... " Okej Cullen, förlåt för att jag förolämpade din pojkvän och i det fallet även dig. Det var omoget av mig men du anar inte hur söt du är " Jag sneglade på honom..Han gick bredvid mig med händerna i byxfickorna och tittade inte på mig. Hans nästan vita hår stod och alla håll och var stylat med säkert en hel flaska hårgelé...Vilket han passade riktigt bra i. Han mötte min blick. Sen skrattade han besvärat.
" Hur kommer det sig att dem andra inte gillar dig ? " slank det ur mig och jag slog handen för munnen.  Travis stirrade på mig med mörkblick. Han väste till och försvann ut ur biblioteks lobbyn. Vad var detta ?
Medan jag gick mot min lägenhet kunde jag inte sluta tänka på Travis reaktion ena sekunden går han och retas för att sedan bli kall.
Adam och dem andra berättade inte heller. Jag suckade , jag skulle bli tvungen att ta reda på detta på egen hand och det skulle innebära att jag skulle behöva snoka.
Hur nu det skulle gå till.





Inga kommentarer: